התקני ריסון עבור ילדים ברכב

לא מעט הורים תוהים מאיזה גיל בוסטר הופך להיות התקן ריסון מתאים עבור הושבת הילד ברכב. על פי סעיף 83א בתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, כל ילד עד גיל 8 חייב לשבת במושב האחורי בהתקן ריסון המתאים לגופו ולגילו על פי הנתונים המופיעים בהוראות היצרן. אחרי גיל 8 ניתן להשתמש בכל התקן אחר, כולל חגורת בטיחות בלבד. יש הבדל בין כסא בטיחות לבין בוסטר, ובכל מקרה מומלץ לעבור לבוסטר כאשר הילד שוקל מעל 18 ק"ג.

אז מאיזה גיל בוסטר?

יש עוד מספר פרמטרים אשר יכולים לעזור להורים לזהות מהו הגיל הנכון עבור בוסטר:

– כסא בטיחות קטן או לחילופין חגורות של כסא בטיחות שאינן נסגרות על הילד
– ילד שעובר בגובה הראש את קצה כסא הבטיחות
– חריץ עליון של חגורת הבטיחות גבוה מהכתף של הילד

תנאים אלו מחייבים את ההורים לעבור לבוסטר ולהשתמש בו בכל נסיעה, קצרה וארוכה כאחד. מצד שני, על ההורים להבין כי כסא בטיחות תמיד יהיה בטיחותי יותר מבוסטר. בעוד כסא הבטיחות מעוגן אל המושב של הרכב בחמש נקודות שונות, הבוסטר מעגן את הילד בשלוש נקודות בלבד.

מאיזה גיל בוסטר?

מהי מטרת החוק?

החוק בישראל גובש על פי המלצות של יועצים מוסמכים מטעם מכוני התקנים, מומחים למושבי בטיחות וגורמים מקצועיים בתחום האכיפה. המטרה העיקרית העומדת מאחורי החוק היא להבטיח את הנוחות של ההורים במהלך נסיעה עם הילדים, מבלי לוותר על הבטיחות במושב בו נמצאים הילדים. זו הסיבה שהחוק מגדיר גם מתי מותר להורים לוותר על התקן ריסון. ילד מעל גיל שמונה החגור בחגורת בטיחות רשאי לשבת מאחור או אפילו מקדימה, כל עוד פעולת כרית האוויר מבוטלת.
הורים חייבים לזהות מאיזה גיל בוסטר מפסיק להתאים עבור הילד. כאשר הילד גבוה מספיק, יושב בסוף המושב או מקפל את הרגליים, ניתן ברוב המקרים להעבירו אל מושב רגיל. גם אם הוא יושב ללא בוסטר וחגורת הבטיחות ממוקמת עליו כהלכה אפשר לעשות זאת.

הנחיות לישיבה על בוסטר באירופה

החוק עבור התקני ריסון והושבת ילדים בכסא בטיחות או בוסטר משתנה גם בין מדינות באירופה. בגרמניה לדוגמא ילדים מתחת לגיל 12 ועד גובה של 150 ס"מ חייבים להשתמש בכסא מתאים – בוסטר או כסא בטיחות. בצרפת חוק דומה תקף לגבי ילדים מתחת לגיל 10 במשקל של מעל 15 ק"ג. לעומת זאת, בספרד ילדים עד גיל 3 יושבים בכסא בטיחות וילדים עד גיל 12 חייבים להשתמש בבוסטר.
על כל פנים, חוקים אלו בארץ ובעולם נגזרים מתוך הרגלי הנהיגה בכל מדינה, אך גם מהיסטוריית התאונות, והניסיונות להוריד את אחוזי הפגיעה בילדים.