תשלום באוטובוס עבור תינוקות, ילדים ובני נוער

באופן כללי, משרד התחבורה מפקח על מחירי הנסיעה בתחבורה ציבורית, ואף מסבסד אותם וזאת על מנת לשמור על תעריפים סבירים. המשמעות היא כי בצורה עקיפה אחראי משרד התחבורה על השאלה מאיזה גיל משלמים באוטובוס. זה המצב הקיים כיום:

רב קו

א. ילדים עד גיל 5 – כל נוסע שברשותו כרטיס או תעודה המקנים זכות נסיעה יכול לקחת עמו ילד אחד עד גיל 5 ללא תשלום נוסף. במילים אחרות, ילדים עד גיל 5 לא נוסעים בחינם באוטובוס, אך הם לא משלמים כל עוד הם מתלווים אל מבוגר המשלם את הסכום הנדרש. עבור ילד נוסף מתחת לגיל 5 נדרש הנוסע לשלם בקווי "אגד" על פי תעריפי הנסיעה של ילדים בקבוצת הגילאים 5-10.

ב. ילדים בגיל 5-10, נוער עד גיל 18 או עד סוף כיתה י"ב – ישנה הנחה הניתנת עבור ילדים בגיל 5-10 ונקבעת לפי לוח המחירים של הקווים השונים, והנחה קבועה של 50% בעת רכישת כרטיסיות נוער עבור ילדים בין הגילאים 5-18.

ג. גברים בגיל 65 ונשים מגיל 60 – הנחה של 50% עם הצגת תעודת זהות.

ד. שוטרים וחיילים – אינם משלמים על נסיעות עירוניות באוטובוס עם הצגת תעודת חוגר או שוטר. עם זאת, בנסיעות בינעירוניות הם זכאים להנחה של 50%.

ה. זכאי הביטוח הלאומי – במטרה לעודד נסיעות בתחבורה ציבורית מקנות החברות הנחה של 33% ברכישת כרטיסייה עם הצגת תעודת זכאות מטעם הביטוח הלאומי.

השינוי המשמעותי אותו הוסיף המחוקק לשאלה מאיזה גיל משלמים באוטובוס בא לידי ביטוי דווקא בהתנהלות של הורים עם עגלות. בעבר נהנו ההורים מנסיעה חינם של הילדים, אך נאלצו לשלם על העגלה. התקנה החדשה קובעת, כי ניתן להסיע עגלת ילדים פתוחה באוטובוסים וברכבת הקלה בירושלים ללא תשלום.

תעריפים והנחות בארצות הברית

בארצות הברית ניתן לזהות הנחות משמעותיות בעיקר בקווים של חברות המבצעות נסיעות בינעירוניות. חברת גרייהאונד לדוגמא מאפשרת נסיעה בחינם לכל ילד עד גיל 2, ומספקת הנחות לילדים בגילאים 2-12. חברת MTA הפועלת בניו יורק, ומפעילה מלבד אוטובוסים גם רכבת תחתית אינה גובה תשלום עבור ילד מתחת לגיל 5, ומעניקה הנחה של 50% עבור ילדים בטווח גילאים 5-11.

לסיכום, ברוב המדינות בעולם ילדים מתחת לגיל 5 אינם נאלצים לשלם על נסיעה באוטובוס. עם זאת, כדאי לבדוק את הקווים הספציפיים, ולזכור כי מדובר על הטבה התקפה רק עבור ילד אחד לכל נוסע.